Annons

Konstbiennal på slak lina i Kiev

Taus Makhacheva, ”Tightrope”, 2015 (9).
Taus Makhacheva, ”Tightrope”, 2015 (9).

Konstbiennalen i Kiev var tänkt att bli ett officiellt prestigeprojekt. Kriget i östra Ukraina medförde att arrangören drog in sitt stöd . Ett år försenad blir den ändå av - tack vare improvisationsförmåga och ideella insatser.

Publicerad

**Att den första **Kievbiennalen från 2012 skulle få en uppföljare var inte hugget i sten. Förberedelserna drog igång i slutet av november 2013 — samtidigt som protesterna mot att samarbetsavtalet med EU uteblivit. Efter Rysslands annektering av Krim och förra vårens pro-ryska uppror i Donetsbäckenet lades biennalplanerna på is och blåstes slutligen av. Organisatören, anrika utställningshallen Mysetskij arsenal, lät veta att så länge som kriget rasar i östra Ukraina kan man som statlig institution inte ansvara för vare sig verk eller konstnärer; dessutom vore det fel att i krigstid lägga ”multimiljoner dollar” på konst.

Det är ett uttalande som säger lite om säkerhetsläget i Kiev — mer än 700 km från fronten — men desto mer om den ukrainska statens inställning till kultur. Den nya kulturpolitiken har hittills utmärkt sig genom det tvetydiga förbudet av sovjetiska symboler.

Annons
Annons
Annons
Annons