Annons

Hannah Ljungh, ”Anatomy of a descent”Konst som tränger sig djupt i jordens inre

Installationsvy från Hannah Ljungs utställning ”Anatomy of a descent” på Anna Bohman Gallery.
Installationsvy från Hannah Ljungs utställning ”Anatomy of a descent” på Anna Bohman Gallery. Foto: Anna Bohman Gallery

Hannah Ljunghs konstnärliga nedstigning i underjorden väcker tankar om den geologiska tidsåldern antropocen, resursfördelning och vad vi människor ytterst består av. Håkan Nilsson ser en genomarbetad, intrikat och poetisk utställning.

Under strecket
Publicerad

Hannah Ljungh, ”Kuriosakabinett (zink 6,3 kg)”, 2019. Installationsvy på Anna Bohman Gallery.

Foto: Anna Bohman Gallery Bild 1 av 3

Hannah Ljungh, ”Phantoms (Loussavaara)”, 2019. Magnetitpigment på papper.

Foto: Anna Bohman Gallery Bild 2 av 3

Hannah Ljungh, ”Kuriosakabinett (lithium 6 mg)”, 2019. Installationsvy på Anna Bohman Gallery.

Foto: Anna Bohman Gallery Bild 3 av 3

I novellen ”For the Benefit of Mankind” drar den kinesiske science-fictionförfattaren Cixin Liu frågan om hur jordens resurser fördelas till sin spets och föreställer sig att en enda person, den sista kapitalisten, äger allt. Resten av befolkningen får bo under jord och betala för allt de konsumerar, även luften de andas. Fast riktigt allt kan kapitalisten inte äga. De metaller och den vätska som finns i varje människa utgör en resurs att återvinna för den fattiga majoriteten.

Kroppen som resurs dyker upp även i Hannah Ljungs genomarbetade och mycket intrikata utställning hos Anna Bohman Gallery (fd AnnaElle Gallery). Hennes mystiska och vackra installationer/skulpturer i det första rummet spelar på förhållandet mellan geografi, demografi och resurser. De påminner på flera sätt om hur Robert Smithson arbetade med att föra in organiska material i gallerirummet.

Annons
Annons
Annons