Annons

Christine Ödlund, ”Systema Naturae”Konst som söker kontakt med växterna

Christine Ödlund, ”Bark, marrow and electricity”, 2020.
Christine Ödlund, ”Bark, marrow and electricity”, 2020. Foto: CFHill

Från Christine Ödlunds skildringar av biologins andliga sida till Lars-Gunnar Nordströms kärva konkretism går Dan Backmans gallerirunda. På vägen passerar han oändliga rader av böcker och gamla favoriter.

Under strecket
Publicerad

Christine Ödlund, ”Plant-man electro”, 2020

Foto: CFHill

Jan Albert Carlsson, ”Möjlighet”, 2020.

Foto: Domeij Gallery

Lars-Gunnar Nordström, ”Painting”, 1996–1998.

Foto: Per-Erik Adamsson

Petter Zennström, ”Untitled”, 2005.

Foto: Per-Erik Adamsson

De verk som Christine Ödlund visar på CFHill är i linje med vad hon tidigare ställt ut. Skillnaden är att det nu finns ett specifikt ursprung i den kolonilott som hon övertog för tre år sedan.

Ödlund gräver där hon står när hon i Linnés efterföljd studerar vad det är som pågår ovan och under jord och söker upprätta kontakt med växterna. Det har gått särskilt bra med malörten.

Annons
Annons
Annons