Christine Ödlund, ”Systema Naturae”Konst som söker kontakt med växterna

Christine Ödlund, ”Bark, marrow and electricity”, 2020.
Christine Ödlund, ”Bark, marrow and electricity”, 2020. Foto: CFHill

Från Christine Ödlunds skildringar av biologins andliga sida till Lars-Gunnar Nordströms kärva konkretism går Dan Backmans gallerirunda. På vägen passerar han oändliga rader av böcker och gamla favoriter.

Under strecket
Publicerad
Christine Ödlund, ”Plant-man electro”, 2020

Christine Ödlund, ”Plant-man electro”, 2020

Foto: CFHill
Jan Albert Carlsson, ”Möjlighet”, 2020.

Jan Albert Carlsson, ”Möjlighet”, 2020.

Foto: Domeij Gallery
Lars-Gunnar Nordström, ”Painting”, 1996–1998.

Lars-Gunnar Nordström, ”Painting”, 1996–1998.

Foto: Per-Erik Adamsson
Petter Zennström, ”Untitled”, 2005.

Petter Zennström, ”Untitled”, 2005.

Foto: Per-Erik Adamsson
Annons

De verk som Christine Ödlund visar på CFHill är i linje med vad hon tidigare ställt ut. Skillnaden är att det nu finns ett specifikt ursprung i den kolonilott som hon övertog för tre år sedan.

Ödlund gräver där hon står när hon i Linnés efterföljd studerar vad det är som pågår ovan och under jord och söker upprätta kontakt med växterna. Det har gått särskilt bra med malörten.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons