Lotta Hannerz, ”Enslinje”Konst som lurar ögat och leker med minnen

Lotta Hannerz, ”Enslinje”, utställningsvy på Eskilstuna konstmuseum.
Lotta Hannerz, ”Enslinje”, utställningsvy på Eskilstuna konstmuseum. Foto: Eskilstuna konstmuseum

Allt hos Lotta Hannerz handlar om att ifrågasätta blickens och tankens tvärsäkerhet. Underfundigt leker hon med proportioner, synvillor, ordlekar och minnen. Joanna Persman ser en efterlängtad utställning i Eskilstuna.

Under strecket
Publicerad
Lotta Hannerz, ”Enslinje”, 2020.

Lotta Hannerz, ”Enslinje”, 2020.

Foto: Eskilstuna konstmuseum
Lotta Hannerz, ”Kappsäck”, utan årtal.

Lotta Hannerz, ”Kappsäck”, utan årtal.

Foto: Eskilstuna konstmuseum
Lotta Hannerz, ”Notes 14”, 2014.

Lotta Hannerz, ”Notes 14”, 2014.

Foto: Galerie Forsblom
Lotta Hannerz, ”Enslinje”, utställningsvy på Eskilstuna konstmuseum.

Lotta Hannerz, ”Enslinje”, utställningsvy på Eskilstuna konstmuseum.

Foto: Eskilstuna konstmuseum
Annons

Lotta Hannerz kluriga skapande följer ofta en linje. Det kan vara den bokstavliga eller den symboliska konturen som både vägleder och vilseleder i hennes lek med vår blick. Leken är dock på allvar. Som hos konstnären Erik Dietman som hon var elev till. Som hos Marcel Duchamp, gudfader till hennes verk. Och som hos surrealisten René Magritte, som visste att det gemensamma mellan skrift och teckning var just en linje.

Seendets och minnenas opålitlighet manifesteras tydligt i en omfattande presentation av Hannerz konst på Eskilstuna konstmuseum. Trots att hon är ett känt namn på den svenska och internationella konstscenen och åtskilliga gånger visats på gallerier och i det offentliga rummet är det förbluffande nog hennes första separatutställning på ett museum. Efterlängtad och välgjord!

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons