Krönika

Clemens Poellinger:Konst hjälper oss förstå hur nazismen tog form

Clemens Poellinger
Installation utanför NS-Dokumentazionszentrum i München.
Installation utanför NS-Dokumentazionszentrum i München. Foto: Alamy/TT

Samtidskonst kan aktivera vår historia. På ett museum i München tydliggör en utställning sambandet mellan koloniseringen av Amerika, Förintelsen och vår egen tid: rasism, auktoritära strömningar och förljugen propaganda.

Under strecket
Publicerad
”München rörelsens huvudstad” står det på skylten som amerikanska soldater har tagit ned, 30 april 1945.

”München rörelsens huvudstad” står det på skylten som amerikanska soldater har tagit ned, 30 april 1945.

Foto: SZ Photo/TT
NS-Dokumentations- zentrum i München.

NS-Dokumentations- zentrum i München.

Foto: ©Jens Weber
Kent Monkman, ”The Deluge”, 2019 (detalj). Privat samling, Kanada.

Kent Monkman, ”The Deluge”, 2019 (detalj). Privat samling, Kanada.

Foto: NS-Dokumentazionszentrum München
Mirjam Zadoff, museichef NS-Dokumentazionszentrum i München.

Mirjam Zadoff, museichef NS-Dokumentazionszentrum i München.

Foto: © Orla Connolly
Annons

Vid det här laget är vi ganska matta av årslistor och summeringar – mestadels dystra. Ändå kan jag inte låta bli att kika på några tyska konstkritikers sammanställningar över de bästa utställningarna 2019. Bland allt intressant jag missat ser jag att den svenskfödda norska textilkonstnären Hannah Ryggen (1894–1970) var en kritikerfavorit med utställningen ”Gewebte Manifeste” (Vävda manifest) på Schirn Kunsthalle i Frankfurt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons