Annons

1917 - När klockorna stannadeKonst blir våld när revolutionen spårar ur

Robert Jakobsson i ”1917 – När klockar stannade” som nu gästar Aliasteatern i Stockholm.
Robert Jakobsson i ”1917 – När klockar stannade” som nu gästar Aliasteatern i Stockholm. Foto: Teater Albatross

Ensam på scen försöker Robert Jakobsson skildra hur konsten under den ryska revolutionen och den sovjetiska staten går från avantgardistisk möjlighet till mekanism att förtrycka folket. Det är en djärv men också alltför brutalt sammanfattad iscensättning.

Publicerad

Teater Albatross från Tokalynga på Västkusten är möjligen den allra sista teatergruppen med direkta rötter till avantgardister som polacken Grotowski, danska Odinteatret och Ingmar Lindh på Institutet för scenkonst. Grupper som samtliga kom att skapa radikal, bildrik och ritualiserad teaterkonst med en dragning åt mysticismen. Man har också rötter hos den ryska konstruktivismen, genom viljan att skapa unika sceniska världar – om så av skrot eller stål, djärva utopiska världsbilder för en ny tid.

Eldsjälen Robert Jakobsson leder Albatross med obruten energi. Under flera år skrev han pjäser om utfiskningen på den afrikanska östkusten, och var verksam där. Nu har han samman med scenografen Åsa Lieberath skapat iscensättningen ”1917 – När klockorna stannade” som på sätt och vis är en återgång till en tid då allt var möjligt inom konsten. Då nya former och andra uttryck prövades.

Robert Jakobsson i ”1917 – När klockar stannade” .

Foto: Teater Albatross Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons