Analys

”Konkurrenterna kör ifrån Volvo”

Det går bra för Volvo PV. Men koncernsyskonen inom Geely behöver allt mer pengar och Volvo måste höja vinstmarginalen avsevärt för att hänga med konkurrenter som BMW.

Under strecket
Publicerad
”Det här visar att allt är görbart” säger Peter Mertens, chef för produktutvecklingen, till SvD Näringsliv som är på plats.

”Det här visar att allt är görbart” säger Peter Mertens, chef för produktutvecklingen, till SvD Näringsliv som är på plats.

Foto: MALIN HOELSTAD.
Annons

Avspänd och slipslös presenterade vd Håkan Samuelsson en ökad vinst för Volvo PV för 2014 i går. Rörelsevinsten ökade från 1,9 miljarder kronor 2013 till 2,25 miljarder 2014.

Men den viktiga rörelsevinstmarginalen är bara på magra 1,7 procent. BMW låg det tredje kvartalet i fjol på 10,2 procent, Audi på 9,2 och Mercedes Benz personbilar, som presenterat 2014 års resultat, ligger på 8 procent. Det är dit Volvo PV vill komma.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons