Konkurrensen pressar Svenska Spels resultat

Allt färre spelar i traditionella spelbutiker. Det är framför allt spelandet i mobilen som växer kraftigt. Arkivbild.
Allt färre spelar i traditionella spelbutiker. Det är framför allt spelandet i mobilen som växer kraftigt. Arkivbild. Foto: Noella Johansson / TT

Intäkterna ökade för Svenska Spel under fjärde kvartalet 2017, men resultatet backade trots det med 2 procent. Engångskostnader och konkurrenternas aggressiva marknadsföring är två förklaringar, enligt vd Lennart Käll som lämnar bolaget i sommar.

Under strecket
TT
Publicerad
Lennart Käll lämnar i sommar statliga Svenska Spel efter nära sju år som vd och koncernchef. Arkivbild

Lennart Käll lämnar i sommar statliga Svenska Spel efter nära sju år som vd och koncernchef. Arkivbild

Foto: Jonas Ekströmer / TT
Annons

Alla som sett på någon av de kommersiella svenska tv-kanalerna den senaste tiden vet att det är spelreklam som dominerar under avbrotten. Spelbolagen köpte förra året reklam i tidningar och tablå-tv för 5,5 miljarder kronor, en ökning med 41 procent jämfört med 2016. Många kritiker menar att reklamen är aggressiv och påträngande.

– Vi redovisar ett stabilt resultat, trots den massiva konkurrensen som sker på olika villkor. Jag håller absolut med om att reklamen är aggressiv och påträngande och vi hade hoppats att Lotteriinspektionen vidtagit lite tuffare åtgärder, säger Lennart Käll till TT.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons