X
Annons
X

Konkurrensen pressar Svenska Spels resultat

Allt färre spelar i traditionella spelbutiker. Det är framför allt spelandet i mobilen som växer kraftigt. Arkivbild. Foto: Noella Johansson / TT

Intäkterna ökade för Svenska Spel under fjärde kvartalet 2017, men resultatet backade trots det med 2 procent. Engångskostnader och konkurrenternas aggressiva marknadsföring är två förklaringar, enligt vd Lennart Käll som lämnar bolaget i sommar.

Lennart Käll lämnar i sommar statliga Svenska Spel efter nära sju år som vd och koncernchef. Arkivbild Foto: Jonas Ekströmer / TT

Alla som sett på någon av de kommersiella svenska tv-kanalerna den senaste tiden vet att det är spelreklam som dominerar under avbrotten. Spelbolagen köpte förra året reklam i tidningar och tablå-tv för 5,5 miljarder kronor, en ökning med 41 procent jämfört med 2016. Många kritiker menar att reklamen är aggressiv och påträngande.

Lennart Käll lämnar i sommar statliga Svenska Spel efter nära sju år som vd och koncernchef. Arkivbild

Foto: Jonas Ekströmer / TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X