Annons
Recension

Fräls oss ifrån ondoKonflikt utan vinnare

Den danske regissören Ole Bornedal har en rad våldsamma filmsuccéer som Nattvakten bakom sig. Fräls oss ifrån ondo visar oss att han kan sin filmhistoria, tycler Astrid Söderbergh Widding, men amerikanska regissörer har gjort samma sak förr och bättre.

Under strecket
Publicerad

Två bröder, två öden. Den ene har lyckats i livet, den andre drar sig fram i dess utkanter. Den förre flyttar hem till byn på Jylland, dit den senare knappast välkomnar honom. Det är givetvis upplagt för konflikt. Men det är ändå inte främst brödernas relation som kommer att stå på spel när helvetet väl brakar löst.

Regissören Ole Bornedal har en rad succéfilmer bakom sig: Nattvakten (i både dansk och amerikansk version), Jag är Dina, Vikarien. Det storslagna spänningsberättandet är hans melodi, och den nya filmen är inget undantag. Han berättar effektivt, snyggt, välkomponerat – och det är välspelat. Idealet han vill framhålla är det klassiska amerikanska filmberättandet, och det märks. Bornedal kan sin filmhistoria. Här finns inte en scen i onödan, utan förtätningen är total: de till synes oskyldiga miljöscenerna i filmens början visar sig förstås alla vara viktiga planteringar. Men medaljen har som oftast en baksida: nog har man sett den här filmen förut, låt vara i lite annan tappning, men ändå samma slags drama, snarlikt berättat.

Annons
Annons
Annons