Theresa Benér:Konflikt och utopier på Aix operafestival

Operafestival i Aix-en-Provence tar avstamp i pågående konflikter och nyttjar digitala kanaler för att samföra internationell scenkonst. Med sin allt tydligare nytolkande profil utmanar festivalen konservativa tabun och det västerländska linjära berättandet.

Under strecket
Publicerad

”Pelléas et Mélisande" på den internationella operafestivalen i Aix-en-Provence.

Foto: Patrick Berger
Annons

Årets internationella operafestival i franska Aix-en-Provence har gått under devisen ”Verkligheter, illusioner, utopier”. Festivalens uppsättningar – som kan streamas på internet och ses på Europaturné kommande säsong – använder sammansatta scenkonstnärliga uttryck för att gestalta människans drömmar och möjligheter, med tydliga referenser till dagens konfliktfyllda värld.

I Debussys svävande musikaliska sfärer finner regissören Katie Mitchell stoff för att utforska kreativa och destruktiva krafter i kvinnans undermedvetna. Med ett tidigt oratorium av Händel hyllar Krzysztof Warlikowski den sköra men radikala sorglösheten och skönheten hos en dansande, festande ung generation, kontra tid, åldrande och resignation. Och i mötet mellan arabiska och västerländska musikstilar formar den palestinske kompositören Moneim Adwan ett nytt sångspel som ett slags allegori över den arabiska våren. Operakonstens många skikt av information (musik, ord, gest och bild) och naturliga stilisering öppnar annorlunda perspektiv på vår samtid än dem vi dagligen möter i media och debatter. Det kan vara frigörande för tanken att följa scenkonstverkens gåtfullhet och poesi, att få dröja vid deras tidlösa frågor utan entydiga svar.

Annons
Annons
Annons