X
Annons
X

Konditionsträning kan gynna muskelbyggande

Gillar du att springa? Oroar du dig för att konditionsträningen ska sabba din styrketräning? Det finns det ingen anledning till, visar ny forskning.

undefined
Foto: COLOURBOX

En ofta förekommande uppfattning är att uthållighetsträning som löpning, cykling och så vidare gör att muskelbyggandet försämras. Men det stämmer inte – det är faktiskt motsatsen som gäller.

Den upptäckten gjorde doktoranden Tommy Lundberg i sitt forskningsarbete vid Mittuniversitetet. Hans avhandling visar att uthållighetsträning kan förstärka den muskeluppbyggande effekten som normalt ses vid styrketräning. En efterföljande träningsstudie visade också att kombinerad träning ledde till en större ökning av muskelvolym än enbart styrketräning.

– Det finns dock skäl att tro att uthållighetsträning förstärker muskeltillväxten enbart under några veckor eller månader av träning, säger Tommy Lundberg.

Annons
X

Han undersökte också vad som händer om man delar upp träningspassen. Vill man få ut bästa möjliga effekt av såväl konditions- som styrketräningen är det lämpligt att köra kondition på förmiddagen och styrka på eftermiddagen.

De som har mest nytta av tydligt uppdelade pass och längre återhämtning är dock de som tränar på riktigt hög nivå. Vanliga motionärer kan lugnt fortsätta kombinera styrka med kondition och få en mycket bra effekt.

– Resultaten ger en större förståelse för hur olika träningsformer påverkar varandra. Det ökar möjligheterna att skräddarsy effektiva träningsprogram för elitidrottare, motionärer eller för olika patientgrupper i samband med skada eller fysisk inaktivitet.

Läs även

Annons
X
Annons
X
Foto: COLOURBOX Bild 1 av 1
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X