Annons

Konceptuella bläckplumpar i skjortfickan

Charlotte Walentin, ur serien  ”Weltschmerz”.
Charlotte Walentin, ur serien ”Weltschmerz”. Foto: Carl Henrik Tillberg

Charlotte Walentin sätt att i sin konst röra sig bland lager av mening och sammanhang är både konceptuellt och vackert på samma gång. En smått road Håkan Nilsson lämnar utställningen precis lagom oförstående.

Under strecket
Publicerad

Charlotte Walentin, ur serien "Weltschmerz”.

Foto: Carl Henrik TillbergBild 1 av 2

Charlotte Walentin, ur serien ”The Unwoven”.

Foto: Carl Henrik TillbergBild 2 av 2

Det första som möter på Elastic är ett antal olikfärgade skjortbröst, uppspända på ungefär lika stora pannåer. Från den lilla, obligatoriska skjortfickan kan vi se en fläck av den art som uppstår när ens penna springer läck; ett mönster upprepar sig på varje pannå. Med detta fokus på en liten, men avgörande malör slår Charlotte Walentin an en ton som är på en gång strikt och lågmält komiskt.

Skjortbrösten får mig att tänka att ready-maden är den moderna konstens viktigaste uppfinning. Inte för att den pekar ut konstrummets betydelse för att något skall uppfattas som konst, det var en revolutionerande insikt för 100 år sedan. Utan för att tilltaget att utgå från redan existerande föremål kortsluter den logik som säger att varje nytt steg måste beträda orörd terräng. I dagens konst uppstår nya meningar genom att gamla betydelser krockar, krossas och korsbefruktas.

Annons
Annons
Annons