X
Annons
X
Recension

Dansmaskiner: Från Léger till Kraftwerk Komplicerad kärlek till maskiner

”Tre dansöser”, 1925. (Något beskuren.) Foto: STURE EKSTRAND

Kärnan i utställningen ”Dansmaskiner” utgörs av verk från mellankrigstiden, hämtade ur Moderna museets och Dansmuseets samlingar. Det är en tacksam epok för att studera gränsöverskridandet mellan dans- och konstvärlden. Svenska baletten under Rolf de Marés ledning samarbetade med konstnärer som Francis Picabia och Fernand Léger och skapade, jämte Ryska baletten, banbrytande verk i 1920-talets Paris.

Till detta experimenterande hörde också arbete med olika medier, där filmen kom att spela en viktig roll. Ett tydligt sådant exempel är René Clairs film "Entr’acte" (1924) som också kan ses på utställningen.

”Tre dansöser”, 1925. (Något beskuren.)

Foto: STURE EKSTRAND Bild 1 av 3

Aleksandra Ekster, ”Venezia”, 1915.

Foto: ALBIN DAHLSTRÖM Bild 2 av 3

Francis Picabia, ”Se upp för målningen”.

Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X