Kompetent BMW – före huvudnumret

BMW iX3 kommer bli uppskattad bland dem som inte vill ha för mycket nytt. För de som suktar efter en högre tekniknivå kommer det verkliga huvudnumret till hösten.
BMW iX3 kommer bli uppskattad bland dem som inte vill ha för mycket nytt. För de som suktar efter en högre tekniknivå kommer det verkliga huvudnumret till hösten. Foto: Pontus Lundahl/TT

BMW har dröjt längre än konkurrenterna med att lansera en eldriven suv – märkets andra elbil bjuder på generösa utrymmen, hög grundutrustning och utmärkt rullkomfort. Men för den som suktar efter en högre tekniknivå kommer det verkliga huvudnumret iX redan till hösten.

Under strecket
Publicerad

Bilen har en traditionell förarmiljö med generöst med knappar och vred.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Förutom iX3 ska BMW lansera 13 nya elbilar till och med år 2023. Inom kort kommer eldrivna versioner av 5-serien, 7-serien och X1. Desto mer intressanta blir de helt nya modellerna i4 och iX.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Bagageutrymmet är 40 liter mindre än hos en vanlig BMW X3.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Baksätet är rymligt och bekvämt för tre passagerare – dock får mittpassageraren en kardantunnel under fötterna på grund av bakhjulsdriften.

Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Pontus Lundahl/TT
Foto: Audi AG
Foto: Daimler AG
Annons

BMW var tidigt ute med att lansera sin första elbil i3 för sju år sedan. Både i3 och sporthybriden i8 såg ut som något hämtat från framtiden. Man använde sig av återvunna material – fast det kanske mest imponerande var att stora delar av karossen var i kolfiber. När man nu två år efter konkurrenterna Mercedes och Audi lanserar sin första elsuv – har man valt en mer konservativ framtoning.

Bayerns andra elbil tillverkas i Kina. iX3 bygger som namnet antyder på den befintliga mellansuven X3. Visuellt är det enbart de blå detaljerna och den plastiga grillen som avslöjar att detta är en batteridriven BMW. Man har ersatt förbränningsmotorn med elmotor och batterier, vilket förklarar det väldiga tomrummet under motorhuven. Synd att man inte har gjort det till ett förvaringsutrymme och gjort en frunk (trunk in the front), där man kan stuva undan laddsladdar.

Annons
Annons
Annons