Kompetensjakt avgörande för växande spelbransch

Inte ens en pandemi stoppar den svenska spelbranschen – en industri som växer från år till år och som nu är i nivå med exportprodukter som pappersmassa och järnmalm.

TT har frågat tre branschveteraner om utvecklingen, konkurrensen om kompetensen och kampen om spelarnas tid.

Under strecket
Marcus Alexandersson/TT, Gustav Sjöholm/TT
Publicerad
"Battlefield"-serien är bara ett exempel på hur svenska spelframgångar slagit världen över. Pressbild.

"Battlefield"-serien är bara ett exempel på hur svenska spelframgångar slagit världen över. Pressbild.

Foto: Dice/Electronic arts
"Saints row"-serien är en av Embracer Groups större framgångar. Bolaget har expanderat kraftigt de senaste åren och köpt upp flera andra spelutvecklare. Pressbild.

"Saints row"-serien är en av Embracer Groups större framgångar. Bolaget har expanderat kraftigt de senaste åren och köpt upp flera andra spelutvecklare. Pressbild.

Foto: THQ
Spel har, i takt med ökat mobilanvändande, blivit ständigt närvarande i vardagen, både för barn och statsministrar. Här passar Norges regeringschef Erna Solberg på att spela "Candy crush" på en flygresa. Bild från 2013.

Spel har, i takt med ökat mobilanvändande, blivit ständigt närvarande i vardagen, både för barn och statsministrar. Här passar Norges regeringschef Erna Solberg på att spela "Candy crush" på en flygresa. Bild från 2013.

Foto: Heiko Junge/NTB/TT
Annons

2009 omsatte den svenska spelbranschen inte ens en miljard kronor. 2019 hade omsättningen 25-faldigats och visade inga större tecken på avmattning, enligt Dataspelsbranschens årliga rapport.

Och när andra branscher bromsade under pandemin, tuffade den globala spelbranschen på som vanligt. Analysbolaget IDC beräknade att omsättningen ökade 20 procent under förra året, enligt Market Watch.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons