Annons

”Kommuner bör säkra strategiska företag”

En slutsats av de senaste årens stora företags­affärer är att det kan vara dags för kommuner eller regioner i Sverige att köpa in kontroll­poster i strategiskt viktiga företag för att säkerställa värden av stor ­betydelse, skriver debat­tören Krister Eduards.

Under strecket
Publicerad

Det framstår som uppenbart att Dieselgate ökar risken för negativa återverkningar på Scania, till exem­pel för att rädda VW-koncernen från under­gång, ­skriver Krister Eduards.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 2

Krister Eduards

Foto: Privat Bild 2 av 2

Det framstår som uppenbart att Dieselgate ökar risken för negativa återverkningar på Scania, till exem­pel för att rädda VW-koncernen från under­gång, ­skriver Krister Eduards.

Foto: Anders Wiklund/TT Bild 1 av 1
Det framstår som uppenbart att Dieselgate ökar risken för negativa återverkningar på Scania, till exem­pel för att rädda VW-koncernen från under­gång, ­skriver Krister Eduards.
Det framstår som uppenbart att Dieselgate ökar risken för negativa återverkningar på Scania, till exem­pel för att rädda VW-koncernen från under­gång, ­skriver Krister Eduards. Foto: Anders Wiklund/TT

Volkswagens övertagande av Scania, en av Sveriges två stora lastbils­tillverkare, är ett faktum. Även om VW-koncernen nu skakas i sina grundvalar på grund av Dieselgate, verkar lastvagnsproduktionen vid en första anblick inte vara direkt berörd. Likväl riskerar uppenbarligen Scania att på olika sätt dras in i VW:s räddningsoperationer, eller att i sista hand falla offer för påtvungna kapacitetsneddragningar på grund av sviktande efterfrågan, som resultat av varumärkesskador.

Annons
Annons
Annons