Annons

Komfortabel och nyladdad hybrid

Extrautrustning ökar bilens vikt och sänker samtidigt räckvidden på el. Det gör också rullmotståndet hos de här 235 millimeter breda lågprofildäcken.
Extrautrustning ökar bilens vikt och sänker samtidigt räckvidden på el. Det gör också rullmotståndet hos de här 235 millimeter breda lågprofildäcken. Foto: Anders Wiklund/TT

Volkswagens nya Passathybrid blir billigare medan nästan alla andra nya bilar drabbas av högre avgifter och skatter från och med årsskiftet. Främst för dig som kvitterar ut den som tjänstebil.

Under strecket
Publicerad

Med vanlig hushållsström i sladden tar det över fem timmar att ladda fullt.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 1 av 6

Kyla, dåligt väder och tung extrautrustning ökar elförbrukningen rejält. 33,2 kilowattimmar per 100 kilometer är nästan precis dubbelt upp mot fabrikens siffror.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 2 av 6

Batteriet är placerat under golvet, framför bakaxeln, och stjäl en del av bagageutrymmet.

Foto: Anders Wiklund/TTBild 3 av 6
Bild 4 av 6
Foto: Christine Olsson/TTBild 5 av 6
Foto: Simon Hamelius/KIA Motors Sweden ABBild 6 av 6

Lagom till årsskiftet, då skatter och förmånsvärden rakar i höjden för alla ”vanliga” bilar, är Volkswagen tillbaka med sin laddhybrid Passat GTE. Nu med mera kraft. Fast många som i höstas var snabba med att skriva under köpeavtalet fick bilen redan för en månad sedan, då den blev en raket i registreringsstatistiken. Men kanske lika många väntar med att hämta ut den till efter nyår, för att få ut mer pengar i statlig miljöbilsbonus.

För medan i stort sett alla nya bilar får en högre skatt när koldioxidutsläppen från och med 1 januari ska beräknas enligt den tuffare mätmetoden WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure), så har VW:s motortekniker lyckats med konststycket att sänka både förbrukning och utsläpp för Passat GTE. Och det samtidigt som den statliga gränsen för klimatbonus nu höjs från 60 till 70 gram per kilometer.

Annons
Annons
Annons