Komfort på topp – men eldrift dröjer

Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en dieselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid.
Mercedes nya C-klass är en bekväm bil att glida runt i med stil. Detta är en dieselbil, men efter årsskiftet kommer också en diesel-laddhybrid. Foto: Anders Wiklund/TT

Mercedes nya C-klass bjuder på den finaste dieselmotorn och den bästa komforten i segmentet. Laddhybrider med tio mils räckvidd och snabbladdning är på ingång, men än så länge saknas en verklig utmanare till Tesla Model 3 – med ren eldrift.

Under strecket
Publicerad
Förarplatsen är omhuldande, med en hög mittkonsol.

Förarplatsen är omhuldande, med en hög mittkonsol.

Foto: Anders Wiklund/TT
De klassiska Mercedesknapparna för att justera stolsinställningarna är bevarade, nytt är att de har fått touchfunktion.

De klassiska Mercedesknapparna för att justera stolsinställningarna är bevarade, nytt är att de har fått touchfunktion.

Foto: Anders Wiklund/TT
Pekskärmen tronar som en stor tv i mitten. Den kan verka avskräckande men är faktiskt mycket intuitiv och har bra pekrespons.

Pekskärmen tronar som en stor tv i mitten. Den kan verka avskräckande men är faktiskt mycket intuitiv och har bra pekrespons.

Foto: Anders Wiklund/TT
Det är bra kraftutveckling i testbilen, och dieselmotorn är tyst.

Det är bra kraftutveckling i testbilen, och dieselmotorn är tyst.

Foto: Anders Wiklund/TT
För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.

För tillfället är en rad funktioner pausade för beställning hos biltillverkaren, på grund av komponentbrist. Till exempel den nya bakhjulsstyrningen.

Foto: Anders Wiklund/TT
Bagagevolymen i sedanen är oförändrad, men har ökat med 30 liter i kombin. Placeringen av batteriet i laddhybriderna ska inte längre inkräkta på lastutrymmet.

Bagagevolymen i sedanen är oförändrad, men har ökat med 30 liter i kombin. Placeringen av batteriet i laddhybriderna ska inte längre inkräkta på lastutrymmet.

Foto: Anders Wiklund/TT
Takhöjden kunde vara bättre i baksätet. Man sitter bekvämt även om sittdynan känns aningen grund.

Takhöjden kunde vara bättre i baksätet. Man sitter bekvämt även om sittdynan känns aningen grund.

Foto: Anders Wiklund/TT
Volvo S60.

Volvo S60.

Foto: Fredrik Persson/TT
BMW 320d Sedan.

BMW 320d Sedan.

Foto: Fabian Kirchbauer
Annons

Designmässigt är Mercedes och Volvo långt ifrån varandra. Om Volvo anspelar på minimalism med skandinavisk drivvedskänsla placerar nya C-klassen mig i en hotellobby i Gulfområdet med exklusiva lädersoffor och blanka ytor.

Grundpriset är 455 400 kronor och för ytterligare 30 000 kronor går det att fullända upplevelsen med ett paket som puffar ut parfym genom utblåsen och ger massage genom de ventilerade sätena. Det kan nämnas att det inte är äkta läder i detta utförande, utan en syntetisk variant som trots allt imiterar läderkänslan ganska bra.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons