Kombi med plats för last

GM-ägda Opel har trots alla ekonomiska problem med mångmiljonförluster i alla fall lyckats göra en riktigt fin kombi av nya Astramodellen.

Under strecket
Publicerad
Snygg. Och stor. Opels kanske viktigaste modell, Astrakombin, har nått svenska (vinter)vägar. Där gör den bra ifrån sig. Med värstingmotorn blir det dyrt, men det finns lågprisversioner.	Foto: marcus erixson

Snygg. Och stor. Opels kanske viktigaste modell, Astrakombin, har nått svenska (vinter)vägar. Där gör den bra ifrån sig. Med värstingmotorn blir det dyrt, men det finns lågprisversioner. Foto: marcus erixson

Annons

Den har nästan en decimeter längre hjulavstånd (jämfört med personbilen) och har blivit 2,5 dm längre totalt. Med ryggstödet till baksätet nedfällt kan den som behöver lasta in 2,7 meter långa grejer. Det gör det lite svårt att kalla Astra småbil längre.
Men med toppmotorn, en 1,9 liter stor turbodiesel och lite extra-utrustning stiger också priset lätt mot 250 000 kronor.

Å andra sidan finns det enklare versioner med mindre motorer för cirka 140 000 kronor. Så det är bara att välja.
Den nya starka dieselmotorn, som väl snart nog kommer i Saab också, är hos Opel kopplad till en sexväxlad låda. Det har blivit ett lyckat gifte som dels ger lätta och snabba omkörningar, dels ger låg ljudvolym inne i bilen. Bensinförbrukningen blir också hyfsat låg. Men det officiella EU-normtalet 5,9 liter/100 km når bara den som försöker köra extremt snålt. Glöm bort det där med ”blandad körning”. Den förbrukningen nås under laboratorieförhållanden.

Annons
Annons
Annons