Annons
X
Annons
X
Digitalt
Reportage

Kollektivet krossar Ericsson – och snart Apple

De går framåt som ett ånglok i it-världen och har med sin makalösa tillväxt på 40 procent petat ner Ericsson från nätverkstronen. Nu ser 2016 ut att bli ännu ett rekordår för kinesiska Huawei. Nästa mål: att krossa Apple.

– Vi vill bli nummer ett, säger Huaweis kommunikationschef Joe Kelly.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Det nya Kina

Allt är vitt. Golv, tak, väggar, möbler. Till och med kavajen som kvinnan bär över axlarna medan hon visar oss runt på ett av Huaweis många kontorskomplex i kinesiska Shenzhen, är kritvit.

– Alla ögon är riktade mot Kina nu, säger hon, med ett leende lika vitt som sin omgivning.

I telekombranschen är i alla fall alla ögon helt klart riktade mot Huawei. Medan Ericsson tvingas stänga fabriker, säga upp tusentals människor och riskerar miljardböter för misstänkt korruption, går värsta konkurrenten Huawei mot ett rekordartat 2016.

Annons
X
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Ett år som också markerar ett tronskifte i branschen. I april i år presenterade Huawei försäljningssiffror på nätsidan som innebar att de tog sig förbi de nordiska veteranerna Ericsson och Nokia – och blev störst i världen.

Tillväxten för i år väntas landa på makalösa 40 procent. I så fall innebär det en omsättning på runt 730 miljarder kronor. Nu har visserligen Huawei en betydligt bredare verksamhet än Ericsson, men det är ändå värt att nämna: det är tre gånger Ericssons omsättning.

– Huawei har gått från att vara en copycat till ledande inom forskning och utveckling. Och de har uppenbarligen ingen lust att ligga och vila på sin hemmamarknad, säger telekomanalytikern Daniel Djurberg vid Handelsbanken.

Orsaken till framgången är omdebatterad, men under SvD:s besök på huvudkontoret i Kinas it-Mecka Shenzhen, där Huawei lagt beslag på en hel stadsdel, uppenbarar sig bilden av ett företag som på många sätt är konkurrenternas antites.

De flesta företag vill ha personal med erfarenhet när de rekryterar. Det vill inte vi.

Medan Ericsson vilar på en anrik historia, är allt nytt på Huawei. Sedan grundandet 1987 har bolaget utvecklats från en obetydlig återförsäljare av utländsk telekomutrustning till en global gigant med verksamhet i 170 länder.

Längs de palmkantade gatorna på huvudkontoret reser sig ett dussintal kontorskomplex, det äldsta byggt 2012. Snittåldern på de anställda är häpnadsväckande 30 år, berättar vår guide Wency Wang.

– De flesta företag vill ha personal med erfarenhet när de rekryterar. Det vill inte vi. Vi vill ha studenterna, de unga och hungriga. Och de vill hit, säger hon.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Wency Wang är själv just 30 år gammal och en av Huaweis 40 000 anställda i Shenzhen. Medan Ericssons organisation är så slimmad som möjligt, vill Huawei ha allt inom det egna bolaget. Här finns allt från ett eget ”universitet” för de anställda och högteknologiska forskningslokaler, till personalbostäder, restauranger och gym – allt under Huaweis paraply.

Chauffören som kör oss runt i det tropiska regnet jobbar också för Huawei, liksom restaurangpersonalen på de tiotals restauranger som finns på området och de hundratals städarna.

Även de flygvärdinneliknande kvinnor som stående uppradade bakom receptionsdisken innanför entrén hälsar oss välkomna när vi kliver in i huvudbyggnaden i block F, är anställda av Huawei.

– Om man har allt inom bolaget undviker man misstag från underleverantörer, säger Wency Wang, och berättar att många rent av träffar sin partner på jobbet.

– Vi är som en stor familj, säger hon, och skrattar.

Eller kanske snarare ett kollektiv. Huaweis ägarstruktur och ledningsmodell är nog de punkter där bolaget kontrasterar allra skarpast mot Ericsson. Huawei ägs av helt av sina anställda. 85 000 av de totalt 180 000 anställda globalt är delägare i bolaget. Den 72-åriga grundaren Ren Zhengfei äger mest: 1,42 procent.

Ledningsmodellen är lika okonventionell: ingen i någon högre chefsposition – inte heller vd-posten – sitter mer än några år på sin post. Bolaget har rent av tre roterande vd:ar som sitter ett halvår vardera, en unik modell som borgar för bättre beslut enligt kommunikationschefen Joe Kelly.

– När fåglar migrerar flyger de i en v-formation, där fågeln i mitten tar den tyngsta bördan. Men den fågeln byts ut då och då. Det är precis samma sak med en vd, en person kan inte ta den bördan hur länge som helst, säger han.

Vad är det ni gör bättre än Ericsson?

– Ericsson har, liksom många företag i branschen, gjort många köp som inte betalat sig. Det har inte vi gjort. Vi är också mycket yngre än våra konkurrenter. Vi är 30 år, Ericsson är 100. Det ger oss många fördelar.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Samtidigt finns det naturligtvis smolk i även Huaweis bägare. En är att USA vägrar köpa in bolagets nät, av rädsla att bli övervakade av Kina. En annan är den stora vikten mot hemmamarknaden – och den är som bekant inte lika stabil i tillväxten som tidigare.

Vi har stor respekt för Apple, som tillverkare och konkurrenter.

Men på Huawei har man det långsiktiga siktet inställt. Med Ericsson och Nokia avhängda, ger sig bolaget nu på det mest prestigefulla bolaget i it-branschen: Apple. Under 2015 växte Huaweis mobilförsäljning med 87 procent. Bolagets nya smartphone Mate 9 har redan utsetts till Iphones största utmanare, sedan Samsungs problem med sin Galaxy Note 7.

Om bara två år ska Huawei passera Apple i antalet sålda mobiltelefoner, lovade bolaget i november.

– Vi har stor respekt för Apple, som tillverkare och konkurrenter. Men vi har den tekniska kompetensen, vi har de högkvalitativa produkterna, vi har möjligheten, säger Huaweis kommunikationschef Joe Kelly, och fortsätter:

– Och vi vill bli nummer ett.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman
Annons
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 5
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 2 av 5
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 3 av 5
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 4 av 5
Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X