X
Annons
X
Recension

Kristina Matousch, ”Bake” Rumpchocken: ”Vem vill stirra in i någons öppning?”

"Är det silikon?", frågade flera när konstsäsongen inleddes med ett performance av Kristina Matousch på Cecilia Hillström Gallery. Men nej, de stjärtar som stack upp ur runda hål utsågade i det förhöjda golvet visade sig vara högst levande.

Kristina Matousch, ”Bake”, 2018, c-print, 90 x 90 cm. Foto: Cecilia Hillström Gallery

Konsten står med rumpan bar. Så skulle man kunna sammanfatta Kristina Matouschs performance ”Bake” på Cecilia Hillström Gallery. Den var en av huvudattraktionerna under konstsäsongens inledning kring Hudiksvallsgatan.

Matousch är känd för sitt kaxiga formspråk som ofta bygger på ytterligheter. Mjukt och hårt, statiskt och dynamiskt, synligt och osynligt möts i hennes verk. I sina installationer och objekt följer hon minimalismens saklighet och söker diskret skönhet. I sina performanceverk brukar hon ofta återvända till kroppen, dess öppningar och vätskor. Filosofen Julia Kristeva skulle använda begreppet "abjekt" här – alltså något som kan förknippas med känslan av äckel, avsky eller förnedring. I Matouschs fall lindras dock allting av en humor som konstnären kombinerar med största allvar.

Kristina Matousch, ”Bake”, 2018, c-print, 90 x 90 cm.

Foto: Cecilia Hillström Gallery Bild 1 av 4

Kristina Matousch, ”Bake”, performance på Cecilia Hillström Gallery.

Foto: Jean-Baptiste Béranger/Cecilia Hillström Gallery Bild 2 av 4

Kristina Matousch, ”Bake”, performance på Cecilia Hillström Gallery.

Foto: Jean-Baptiste Béranger/Cecilia Hillström Gallery Bild 3 av 4

Kristina Matousch, ”Bake”, performance på Cecilia Hillström Gallery.

Foto: Jean-Baptiste Béranger/Cecilia Hillström Gallery Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X