X
Annons
X
Recension

Voyage to the end of the universe Köhler och Wikström förenas i oklarheter (Köhler)

Sunny Side Altogether och Lucky Numb.
Sunny Side Altogether och Lucky Numb. Foto: PETER KÖHLER

Vernissagekorten går båda i svartvitt, men det är också enda likheten. Få konstnärer uppvisar så starka kontraster till varandra som Peter Köhler och Kristina Wikström i sina respektive utställningar. Den ene målar i starka färger och fyller bildytan med ett myller av figurer och detaljer. Den andra gör minimalistiskt avskalade monokromer som hon fotograferar av två och två i olika konstellationer.

Peter Köhlers målningar kan vid första anblick tyckas vara föreställande och berättande. Men i själva verket är förståelsen av motivet störd. Det finns ett slags oklarhet och dimmighet i den inre värld han målar fram som kan jämföras med ett starkt synfel. Om jag inte har glasögon på mig gör min astigmatism och översynthet att konturerna dubbleras. Det är svårt att särskilja delformer från varandra i exempelvis en folkmassa och detaljer som armar och ben försvinner.

Sunny Side Altogether och Lucky Numb.

Foto: PETER KÖHLER Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X