Annons
Recension

Noir & BlancKnivskarp bild av rasismen sedd på scen

Josephine Baker på sin egen nattklubb Chez Joséphine i Paris 1929.
Josephine Baker på sin egen nattklubb Chez Joséphine i Paris 1929. Foto: ©The Laurent Teboul & Nathalie Elmaleh Collection, Paris

Dansmuseets briljanta utställning ”Noir & Blanc” handlar om ”den svarta vågen” i 1920-talets Paris, då afroamerikanska artister slog igenom på bred front med Joséphine Baker som lysande stjärna. Gå och se den, uppmanar Eva Bäckstedt.

Under strecket
Publicerad

Josephine Baker på affisch illustrerad av Paul Colin och ett nothäfte.

Foto: ©The Laurent Teboul & Nathalie Elmaleh Collection, Paris. ©Coll. Philippe Baudoin, Paris.

Det är inte ofta som en utställning på ett kulturhistoriskt museum rör upp en sådan virvel av starka och motstridiga känslor hos mig som ”Noir & Blanc” på Dansmuseet. En blandning av förtvivlan, vrede och eufori, till sist också en smula lättnad, förhoppningsvis befogad.

Utställningen handlar om ”den svarta vågen” i mellankrigstidens Paris, då afroamerikanska musiker och scenartister slog igenom på bred front i Frankrike och det övriga Europa, med Joséphine Baker som lysande stjärna.

Annons
Annons
Annons