Annons
X
Annons
X

Knep för ensamseglare

Egenföretagarens relation till it-tekniken i jämförelse med den som jobbar i ett stort företag kan likställas med ensam-seglarens roll kontra den som åker Silja Line. Det går inte en dag utan att vi som seglar ensamma vill kasta datorn överbord.

”Kan du scanna in det där och mejla det till mig som en pdf?” En vanlig fråga som de flesta får varje vecka. Det händer också att datorn hänger sig, mejlen plötsligt slutar att fungera eller att man på väldigt kort tid måste googla upp information.

Anställda på stora företag har en data- support som de kan ringa och de får gå datorkurser där de lär sig att göra pdf-er och hur man söker bäst på nätet. Vi som driver våra egna små bolag har inget sånt, vi har inga skyddsnät överhuvudtaget. Den som inte fixar tekniken klarar sig inte.

Jag frågar runt lite bland duktiga företagarkvinnor och får likartade svar.

Annons
X

Camilla Kreuger är agent för det franska underklädesmärket Princesse tam tam i Sverige och Danmark. Hon är beroende av att datorn fungerar och har precis bytt från pc till Mac för att slippa virus. Hon menar att alldeles för stor del av arbetstiden går till att ringa runt till olika support-avdelningar för att få den hjälp hon behöver.

Maria Forssén, driftig entreprenör sen många år, driver det kvinnliga nätverket Shenet. Maria har ett fjärrskrivbord som hon kan logga in på från sina olika laptops. Hennes support består av pojkvän och brorsa.

Anita Wollin som driver Wollin Förvaltning brukar, när hennes dator krånglar, skrika rätt ut och så kommer hennes kontorsgrannar och hjälper till.

Hon säger med lätt desperation i rösten och jag förstår henne: ”Men om jag inte hade haft dem hade jag troligen haft mycket sämre ekonomi och mycket utslitna nerver. All den tid man skulle ha fått lägga ned och all den ovisshet och den beroendesituation som datorerna medför är omänsklig. Jag minns med fasa tiden innan jag hade mina kontorsgrannar och hur man ibland var en hårsmån från att kasta ut datorhelvetet genom fönstret och hur man kunde känna såväl tårar som nervsammanbrott komma och hur utmattad man var innan man fått ordning på grejerna.”

Själv får jag panik om jag måste ladda ner något från internet eller skicka tunga filer. Jag kan inte ens använda rss och newsfeed. Jag har ingen aning om hur man gör!

Maria Göth, vd för Alltså Kommunikation och med en bakgrund som kommunikationschef på Google, driver bloggen Koll på nätet (www.kollpanatet.se/), där hon ger vanliga människor användbara tips om hur man kan använda internet och datorn i vardagen.

Jag träffar Maria Göth i Gamla Stan och hennes mobil blippar nonstop.

Hon säger: ”Den kopplar aldrig ner sig. Den är som jag! ” Maria Göth håller på med en bok om gratistjänster på internet som kommer ut i vår. Och den behövs, för kunskapen är ofta låg. Folk vet inte hur man ska söka på internet och många tror att Google är internet. Molnet skrämmer dem och de vet inte vad webbmejl är. Jag kan inte med säkerhet berätta skillnaden på webbläsare och operativsystem. Vad är en server?

”Det finns många smarta funktioner hos gratistjänsterna som väldigt få känner till”, säger Maria Göth.

Hon brukar berätta för folk om hur hon planerade hela sin julmiddag med hjälp av Googles formulär och då blir alla intresserade. Hon lär mig snabbt hur jag kan göra en enkel enkät via Googles dokument och där svaren slussas rätt in i ett kalkylark. Det är ju magiskt!

Maria Göth håller med och berättar att hennes bok blir en självförtroende bok, en feel good-bok, som blir väldigt användbar för alla oss ensamseglare där ute.

Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X