Annons

Knaster, beats och sång på Sónarfestival

Folk som föredrar storstadsliv och laptops framför lantlig mylla och rockposer skippade Hultsfred. De dansade sig svettiga i Barcelona i stället. Svenska Tape väckte varsamt liv i den 12:e årgången av Sónar.

Under strecket
Publicerad

I Barcelona uppdaterade Matthew Herbertprotestsången med Plat du jour.

I Barcelona uppdaterade Matthew Herbertprotestsången med Plat du jour.

I Barcelona uppdaterade Matthew Herbertprotestsången med Plat du jour.
I Barcelona uppdaterade Matthew Herbertprotestsången med Plat du jour.

Sónar är den största festivalen för elektronisk och avantgardistisk musik i världen. Den typiske Sónarbesökaren är något äldre och betydligt renare än genomsnittlig rockfestivalpublik. Och han/hon är förmodligen betydligt mer inne på musikalisk teoribildning än crowdsurfing.
På Sónar representerades den spirande svenska electronicascenen av Stockholmsbolaget Häpna. Närmare bestämt av den okonventionelle gitarristen David Stackenäs och folktronicatrion Tape som med sin senaste platta Milieu har lyckats charma en hel svensk kritikerkår. Och uppenbarligen har de gjort intryck även utomlands.
SvD träffade bröderna Andreas och Johan Berthling, två tredjedelar av Tape, under ett parasoll på Centre de Cultura Conteporània där festivalens relaxade dagsaktiviteter ägde rum.
De var nöjda med sin insats. Det var rejält med publik, trots att det var tidigt på eftermiddagen.

Annons
Annons
Annons