X
Annons
X
Recension

Inferno Knäppgöken Strindberg trollar för alla åldrar

Premium

Siri Hamari är underbar som porträttlik Strindberg när Titanens Infernokris blir underhållande allåldersteater, skriver Anna Ångström.

Siri Hamari som Strindberg i ”Inferno”.
Siri Hamari som Strindberg i ”Inferno”. Foto: Elisabeth Ohlson Wallin

August Strindberg är tillbaka på sin egen teater – fullifan och med stort ego hälsar han välkommen och putsar bokstavligen på publiken: en kal skalle här, en rolig mössa där. Det här är ju en intim teater, förklarar han och dirigerar om oss i bänkraderna så att även de minsta ska se och känna sig sedda. På franska.

Så är det också Titanens Infernokris och romanen "Inferno" som uppsättningen tar avstamp i; tiden kring 1895 i Paris då Strindberg övergett hustrun Frida Uhl och barnen, drabbas av förföljelsemani, oroar sig för ekonomin, berusar sig på absint, dras in i ockultism och gör vådliga kemiska experiment med bland annat svavel i jakten på äkta guld.

Siri Hamari som Strindberg i ”Inferno”.

Foto: Elisabeth Ohlson Wallin Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X