Annons
X
Annons
X

Kluvet om imamutbildning

Ja till statlig utbildning i frågor som rör det svenska samhällslivet, nej till statlig inblandning i religiösa frågor. Så ser Mahmoud Khalfi, imam och ordförande i Islamiska förbundet, på frågan om statliga pengar till en imamutbildning – något som högskoleminister Lars Leijonborg föreslår i dagens SvD.

Foto: BJÖRN LINDGREN / SCANPIX & YVONNE ÅSELL | MONTAGE: SVD

Mahmoud Khalfi är själv imam vid Stockholms moské. Han välkomnar statliga pengar till en utbildning i samhällskunskap – språk, juridik och hur det svenska samhället fungerar är frågor han anser är viktiga att imamer verksamma i Sverige lär sig.

Men frågan är inte helt okontroversiell. ”Den är känslig”, säger Khalfi och förklarar att han inte vill se en statlig inblandning i religiösa frågor.

– Det är en fråga om trovärdighet. Vem ska acceptera en imam som staten utbildat? Om det inte är muslimer själva som utbildat imamen är det ingen som accepterar honom, säger Mahmoud Khalfi och fortsätter:

Annons
X

– Även i muslimska länder är det en mycket känslig fråga om staten blir inblandad i specifikt religiösa frågor.

I dagens SvD meddelar högskole- och forskningsministern Lars Leijonborg (fp) att skattemedel ska användas till att utbilda imamer.

Detaljerna är dock ännu inte klara, och enligt hans pressekreterare ska en utredning tillsättas inom någon månad. Då ska diskussioner föras med företrädare för muslimska organisationer, och redan har samtal inletts med studieförbundet Ibn Rushd.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Vi välkomnar det här med stor glädje. Det finns ett behov av en svensk imamutbildning. Imamen är en nyckelperson, och det här kan gynna integrationen och påverka muslimernas utveckling i Sverige, säger Othman Al Tawalbeh, projektledare på Ibn Rushd.

    I en debattartikel i somras menade Othman Al Tawalbeh och professorn i islamologi Jan Hjärpe att utbildningen borde vara tudelad i en sekulär del och en ”islamisk” del. Den religiösa delen är inget för universiteten – istället bör de muslimska organisationerna stå för den delen, skrev de båda.

    – Jag ser inte en imamutbildning som en religiös utbildning. Det handlar om demokratifrågor, om hur man predikar i ett sekulärt samhälle, om Sveriges historia och så vidare, säger Othman Al Tawalbeh.

    Däremot vänder han sig mot talet att imamutbildningen behövs för att motverka en radikalisering av muslimer i Sverige.

    – Det är en olycklig formulering som kan leda fel. Vi har inte de problemen i Sverige i dag. I stället är det här en fråga om integration.

    På Sveriges muslimska råd – en paraplyorganisation som organiserar nio olika muslimska föreningar i Sverige – säger ordföranden Helena Benouada att hon välkomnar en utbildning i frågor som rör det svenska samhället. Och problemet är ”akut” för många imamer verksamma i Sverige i dag, säger hon till SvD.se.

    – Många av de imamer vi har i dag har bra kunskaper om islams grunder och principer, så det är inte det som behövs. Däremot behöver de bättre kunskaper som kan användas i vardagsarbetet, säger Helena Benouada och nämner språkutbildning och kunskaper om svenska lagar.

    Sverige muslimska råd arbetar framförallt med frågor som ska underlätta muslimers vardagsliv i Sverige. Därför har organisationen inga synpunkter i nuläget på frågan om staten också ska utbilda i religiösa frågor. Och innan alla detaljer är klara är det svårt att ha en uppfattning, säger Helena Benouada.

    – Det är fortfarande mycket som behöver diskuteras, men det måste ske en dialog med dem som ska utbilda, säger hon till SvD.se.

    Annons
    Annons
    X
    Foto: BJÖRN LINDGREN / SCANPIX & YVONNE ÅSELL | MONTAGE: SVD Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X