Annons

Igelkotten och Mullvaden Klurigt och klokt när teatern tror på barnen

Sara Bexell och Sofia Hollsten i ”Igenkotten och Mullvaden” på Dockteatern Tittut.
Sara Bexell och Sofia Hollsten i ”Igenkotten och Mullvaden” på Dockteatern Tittut. Foto: Håkan Jelk

Dockteatern Tittut har skapat en uppfinningsrik, humoristisk och engagerande uppsättning om en hållfast relation. Lust och olust i att vara barn – lek och frihet, beroende och underordning – är temat på Teater Pero.

Under strecket
Publicerad

Kaj Ahlgren och Pernilla Göst gestaltar rörligt och respektfullt situationer utifrån citat och skärvor ur barnaliv i ”Hej Sverige!”.

Foto: Jonas Jörneberg

Svensk barnteater har sedan länge haft ett dominerande inslag av dramatiserade barnböcker. Idag produceras i svallvågorna efter Barnrättskonventionen också nya uppsättningar som bygger på barns utsagor och röster. Två aktuella premiärer ger goda exempel på båda sorterna.

Dockteatern Tittut använder gärna bilderböcker som stoff. Gunnar Lundkvists och Anna Höglunds böcker är tacksamt underlag till ”Igelkotten och Mullvaden” (för 2–6 år) om den ordentlige, något barske mullvaden och yrhättan Kotte. Och om den regelstyrdes (kanske vuxnes) begränsade äventyrslust i kontrast mot den påhittigas (kanske barnets) lekfullhet. Relationen är inte alltid enkel, men hållfast.

Annons
Annons
Annons