Klurig mini som man inte får köpa

Små bilar är ingen stor artikel i Sverige. Volvo har ju aldrig byggt en. Toyota, snart världens största bilfabrik, bygger ALLT. Nu har japanjätten byggt en pyttebil ihop med fransmän. Det blev riktigt bra.

Under strecket
Publicerad
Annons

Fast man får ta en del saker. Som att den lilla trepipiga motorn, liksom hela bilen, skälver på tomgång.
I gengäld har man en av marknadens mest lättparkerade bilar i sina händer. Vändcirkeln är 9,5 meter, det betyder att den vänder på en tia och krånglar sig in i p-luckor andra ger upp på.
Aygo heter den med Toyota-emblem, en lite självsvåldig stavning av engelskans I go, som i ”jag rullar”. De kunde ju kallat den Volvo också, om inte en annan tillverkare redan satt sig på latinet.

Rullar gör Aygo på något som fler borde ha, smala däck som rullar lätt och inte bullrar så förtvivlat. Den är nästan en miljöbil, tack vare den låga bensinförbrukningen och de därav följande låga utsläppen av koldioxid. Kanske blir den det officiellt när Sverige så småningom samlar sig till en enhetlig miljöbilsdefinition.
Tills dess får prenumeranterna nöja sig med en bil som svänger mycket stadsvänligt, har en pigg liten motor (med trist ljud) och möjliga utrymmen för fyra.

Annons
Annons
Annons