Annons

Klottrig text gör intryck på betraktaren

Under strecket
Publicerad

Det är någonting som gör det svårt att fixera blicken och skilja de olika synintrycken från varandra inför Christian Anderssons (född 1973) senaste verk Pretty Vacant.
Precis när man tycker sig se den sprayade texten klart och tydligt känns det som om den börjar suddas ut. Stående framför verket tycker jag mig även på samma sätt se de tätt spända nylontrådarna samtidigt som det ser ut som om den klotterliknande texten Pretty Vacant verkligen hänger fritt och har sprejats direkt ut i luften.
Men även efter saklig beskrivning om hur Christian Anderssons konstverk består av hundratals nylontrådar som spänts diagonalt tvärs igenom rummet för att tillsammans bilda en tät men ändå genombruten yta och som texten sedan har sprejats på, finns alla de inledningsvis nämnda intrycken kvar.

Det är också just i det speciella förhållandet som styrkan hos Christian Andersson ligger - hans förmåga att visuellt gestalta ett tillstånd eller ett
ögonblick som på samma gång känns lika välbekant som det är främmande.
Samtidigt är det faktiskt en något krävande utställning som museet under december presenterar i sin serie Den 1:a på Moderna. Även om referenserna till punkgruppen Sex Pistols tredje singel från sommaren 1977 är uppenbara på flera nivåer är de ändå inte på något sätt en avgörande ingång till verket.
I stället är det viktigare att ge det till synes enkla verket tid och mer uppmärksamhet än en hastig blick för att verkligen kunna se det.

Annons
Annons
Annons