Annons

Bråttom bråttomKlok kroppskomik för alla som har bråttom

Filip Alexandersson och Hamadi Khemiri i ”Bråttom bråttom” på Lejonkulan, Dramaten.
Filip Alexandersson och Hamadi Khemiri i ”Bråttom bråttom” på Lejonkulan, Dramaten. Foto: Sören Vilks

Barn vill upptäcka, vuxna skyndar på. Den konflikten blir till klok och rolig kroppsteater för alla åldrar när Birgitta Egerbladh gör Dramatendebut, skriver Anna Ångström.

Under strecket
Publicerad

Marie Richardson, Hamadi Khemiri, Filip Alexandersson och Nadja Weiss i bävernylon.

Foto: Sören VilksBild 1 av 1

Barn och vuxna har olika slags spring i benen. Någonstans under livsvägen förvandlas fyraåringens ivriga skuttande och kravlösa upptäckarglädje till pliktmänniskans stressrusningar och tjat. Varför har vi så bråttom? Och vem är det egentligen som stjäl vår tid, för att alludera på Michael Endes älskade klassiker ”Momo eller kampen om tiden” – är det treåringen som trotsigt lägger sig på rygg i hallen eller föräldern som irriterat kollar klockan?

Man kan lugnt säga att koreografen och regissören Birgitta Egerbladhs Dramatendebut på den intima Lejonkulan tar upp ett ämne i tiden. ”Bråttom bråttom” är tänkt för fyraåringar och uppåt, men oavsett vilket åldersperspektiv man har finns scener att känna igen sig i. Så är ju också Egerbladh fena på vardagens kroppsspråk – dess funny walks som ensemblen i inledningen ger prov på alltmedan de tycks sprida tappade tankar omkring sig.

Annons
Annons
Annons