X
Annons
X
Artikelsamling

Klimatkollen: Kan vi shoppa oss ur klimatkrisen?

Handla hos oss – och bidra till att minska klimatförändringarna. Två svenska företag, Ikea och snabbmatkedjan Max, lanserade i veckan sina nya klimatsatsningar.

I Max fall handlar det om att de överklimatkompenserar varje hamburgare du köper, genom trädplantering.

I beräkningen av utsläppen från varje hamburgare har de inte bara räknat in själva ingrediensernas påverkan – utan även till exempel kundernas transporter till hamburgerkedjan och underleverantörernas utsläpp (så kallat scope 3).

Det andra exemplet: Ikea. Här är klimatambitionen kanske ännu större, om än inte lika omedelbar: de ska bli "planetpositiva" till 2030. Ikeas produkter ska innehålla enbart återanvändningsbara eller återanvända material. Alla engångsartiklar av plast ska bort till 2020. Till samma år ska man köpa enbart förnybar energi. Till 2025 ska man uppnå nollutsläpp från sina transporter.

– Genom vår storlek och räckvidd har vi möjligheten att inspirera och göra det möjligt för över en miljard människor att leva bättre liv, inom planetens gränser, kommenterade Inter Ikeas vd Torbjörn Lööf.

Samtidigt: I handeln som helhet har vi alltmer gått från att köpa eller få plastpåsar till att bära med oss vår egen tygpåse – men omställningen går långt ifrån så snabbt som politikerna i EU vill, som du kan läsa nedan.

Dessa nyheter väcker också frågan: kan vi shoppa oss ur klimatkrisen? Räcker det att vi styr om vår konsumtion mot ett mer hållbart sätt – eller måste vi dra i nödbromsen?

Oavsett svaret, ger recensionen av boken "Blå" nedan en skrämmande dystopisk bild av vad som kan vänta om vi misslyckas. Låt oss hoppas att den senaste veckans klimatpositiva nyheter leder oss några steg bort från en sådan framtid.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X