X
Annons
X
Artikelsamling

Klimatkollen: Att åka tåg

Emmanuel Macron, Michael Bloomberg och Jean-Claude Juncker. Alla tre var de huvudtalare på en konferens i Bryssel om hållbara finanser som jag i egenskap av journalist fick en inbjudan till i förra veckan.

Jag har varit svårövertalad den senaste tiden, men tänkte att jag kanske borde ge det här eventet en chans. Så jag frågade om jag kunde få ta tåget dit.

Enligt förslaget som damp ner – från fantastiskt hjälpsamma och generösa arrangörer – skulle resan ta 22 timmar och 44 minuter. Med fyra byten och 223 minuters "transfer time" i Köln mellan 03.01 och 06.44 på natten.

Vagabonds helt färska resebarometer visar att bara tre procent av våra resor till andra länder sker med tåg och det är ju inte utan att man förstår varför.

– Man måste nästan vara reseexpert för att boka en utlandsresa med tåg, sa Per J Andersson, redaktör på tidningen, under en pressträff tidigare i dag.

På 80-talet kunde man om sommaren ta direkttåg från Stockholm till Paris och i resebolagens skyltfönster fanns tågannonser om "en enkel till Aten", minns han.

– I dag är det där helt nedmonterat. För fyra år sedan slutade SJ helt att sälja utlandsbiljetter, Oslo, Narvik och Köpenhamn undantaget.

Enligt Vagabonds statistik går 76 procent av svenskarnas utlandsresor till andra europeiska länder.

Här finns en uppenbar potential att skära på antalet flygresor. Med bättre bokningssystem, nattåg genom Europa och, inte minst, en annan syn på resande skulle vi komma en hyfsad bit på vägen – redan med befintlig infrastruktur.

Om jag åkte till Bryssel?

Nix. Den här gången får internet stå till tjänst och fylla på med den kunskap jag behöver.

Läs mer om Klimatkollen
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X