X
Annons
X
Artikelsamling

Klimatkollen: 1–88

I kväll klockan 22 drabbar klimatminister Isabella Lövin (MP) samman i en debatt om klimatet med Moderaternas partiledare och statsministerkandidat Ulf Kristersson.

Och någonstans önskar man att det här inte var en så ovanlig företeelse att det av politikerna behövde beskrivas som en alldeles särskild utmaning.

Utan att det i stället hörde till vardagen.

Häromdagen trillade färska siffror från Nordea in i mejlen.

Banken, som konstaterar att tv och tidningar har ett samhällsuppdrag, har räknat på hur Sveriges rikstäckande medier i fjol bevakade hållbarhetsfrågor.

– På en artikel om klimatet går det 88 artiklar om nöjesvärlden. En stor del av mediernas utrymme upptas av saker som är helt triviala, säger Sasja Beslik, chef för hållbara finanser, när jag når honom på telefon.

Med den metod som Nordea använt sig av landar antalet texter om hållbarhet under 2017 på 1 170 stycken. Att jämföra med de omkring 4 000 artiklar som handlade om endast ett fåtal av våra många underhållningsprogram – Melodifestivalen, Bingolotto, Let’s Dance och Postkodlotteriet.

Sasja Beslik:

– När du ser resultatet förstår du hur lite information svenska folket får om de frågor som kommer att påverka oss alla kapitalt i framtiden. Det är som om vi ägnar oss åt all slags underhållning bara för att slippa tänka på var vi befinner oss.

Och nog är det lätt att instämma då han säger att vi alla måste prata mer hållbarhet.

Inte minst ett valår som detta, då klimatdebatterna borde avlösa varandra.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X