Annons

Klimatfrågans död till stor del mediernas fel

Medierna borde kunna diskutera klimatforskningens förtjänster och brister samtidigt. Men detta är svårt att förena med en dramaturgi där verkligheten ska målas i svart och vitt, skriver Peter Berglez och Ulrika Olausson, Örebro universitet.

Publicerad
Folk förlitade sig på klimatvetenskapen men sällan på mediernas alarmism. Bilder på utsatta isbjörnar och smältande glaciärer har inte den effekt man skulle önska, skriver Peter Berglez och Ulrika Olausson, Örebro universitet.
Folk förlitade sig på klimatvetenskapen men sällan på mediernas alarmism. Bilder på utsatta isbjörnar och smältande glaciärer har inte den effekt man skulle önska, skriver Peter Berglez och Ulrika Olausson, Örebro universitet. Foto: SUBHANKAR BANERJEE/AP

I dagarna står Sveriges Lantbruksuniversitet i Uppsala som värd för den internationella miljökommunikationskonferensen COCE13. Att förklara varför klimatfrågan floppar i stora delar av världen står högt upp på dagordningen. Inte minst kommer de etablerade mediernas roll att synas i sömmarna. Både i Sverige och utomlands hävdas allt oftare att klimatfrågans död bland ”vanligt folk” är klimatforskarnas och politikernas fel. Men vad som glöms bort är att det avklingande klimatengagemanget i hög grad är skapat av medierna.

Folk förlitade sig på klimatvetenskapen men sällan på mediernas alarmism. Bilder på utsatta isbjörnar och smältande glaciärer har inte den effekt man skulle önska, skriver Peter Berglez och Ulrika Olausson, Örebro universitet.

Foto: SUBHANKAR BANERJEE/AP Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons