Annons
X
Annons
X

Klimatfrågan oroar unga mer än krig

Det är klimatet, inte terrorism och krig, som oroar unga mest, visar Världsnaturfondens klimatbarometer. Sju av tio säger att klimatfrågan påverkar deras liv.

Av TT
Klimathotet
Sju av tio unga säger att klimatförändringar påverkar deras liv. Arkivbild.
Sju av tio unga säger att klimatförändringar påverkar deras liv. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Medan oro för "militära konflikter och krig" och "terrorism" kommer på första plats och andra bland svenskarna i stort är de mindre viktiga för ungdomar i åldern 16–25 år. 61 procent i åldersgruppen oroar sig för hur klimatförändringarna kommer att påverka deras framtid.

– Jag är lite överraskad att unga anser och inser att det här är den viktigaste frågan. Men de ser ju att det är något de kommer att få leva med, medan dagens krig och terror kanske inte påverkar dem alls framöver, säger Stefan Henningsson, senior rådgivare för klimat, energi och innovation på WWF.

Fler vegetarianer

Det är unga kvinnor som sticker ut mest. Till exempel är det 21 procent av kvinnorna i gruppen 16–20 som inte äter kött, jämfört med män över 50, där nästan alla gör det.

Annons
X

Att miljöfrågan är stor i de yngre åldersgrupperna är kanske inte så konstigt.

– Det är ju inte en så gammal fråga. För folk som är mellan 25 och 50 är den en större del av vardagen än tidigare, och något de flesta fått ta del av i sitt yrkesliv.

Trots att nio av tio tycker att det är viktigt att leva klimatsmart är det långt ifrån alla som gör det. Både flygresor och köttkonsumtion ökar och svenskarna lever som om vi hade 4,2 planeter till vårt förfogande.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Vill dela

    En detalj som Stefan Henningsson lyfter fram som en positiv nyhet är att så många som en tredjedel tror att de inom fem år i högre utsträckning kommer att hyra, låna eller dela saker i stället för att köpa.

    – Antalet som gör det i dag är lägre än hur många som skulle vilja göra det. Det ger en signal till företagen att det finns en marknad, säger han och tar bilpooler, hyrcyklar, verktyg och film- och musikdelningstjänster som exempel.

    – Det kan vara ett köpbeslut som minskar fotavtrycket för den varan med 90–95 procent jämfört med att köpa. Det finns en stor aptit, men marknaden är ännu väldigt liten i Sverige.

    Annons

    Sju av tio unga säger att klimatförändringar påverkar deras liv. Arkivbild.

    Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X