Annons
Recension

Cindy Sherman: Untitled horrorsKlichéer från livet i en vild dödsdans

MAGNIFIKT ISCENSATT Det groteska och brutala har alltid funnits i Cindy Shermans bildvärld. Men aldrig har det framhävts på ett så bitande sätt som i Moderna museets utställning, hängd av konstnären själv. Här styr överdriftens logik i en makaber dödsdans.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Untitled #153, 1985

Bild 1 av 2

Untitled #150, 1985

Bild 2 av 2

Hon är känd för sin idoga förmåga att i decennier förbli sin egen modell. Ändå har hon aldrig avbildat sig själv. Iklädd lösbröst, lösnäsor, löständer, peruker och skägg har hon skapat en evigt pågående maskerad, där typen avslöjas medan individen döljs. Inte konstigt att det går en spänd viskning genom Moderna museet, som nu visar en djärvt hängd retrospektiv av Cindy Shermans fotografier: ”Har du sett henne?” Det osminkade ansiktet är uppenbarligen konstnärens allra bästa kamouflage.

På 1970-talet slängde Cindy Sherman sina målarpenslar och ställde sig både framför och bakom kameran. Det är hisnande att hon helt på egen hand iscensätter, fotograferar och bearbetar de makalösa tablåerna, där varje detalj är minutiöst uppsåtlig och där klichéerna från livets skiftande repertoar avspeglas.

Annons
Annons
Annons