Annons

Peter Johansson, ”Barnatro”Klaustrofobisk resa in i Dalarnas mörka hjärta

Peter Johansson, ”Barnatro”. Installationsvy på Wetterling Gallery.
Peter Johansson, ”Barnatro”. Installationsvy på Wetterling Gallery. Foto: Jean-Baptiste Béranger

Peter Johansson håller fast vid rötterna i Dalarna som ämne för sin konst. Med åren har hans utforskande och kritik blivit än mer skoningslösa. I sin nya stora utställning tar han klivet in i den egna familjehistorien och en barndom präglad av våld och utnyttjande.

Under strecket
Publicerad

Peter Johansson, ”Barnatro”. Installationsvy på Wetterling Gallery.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 1 av 3

Peter Johansson, ”Barnatro”. Installationsvy på Wetterling Gallery.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 2 av 3

Peter Johansson, ”Barnatro”. Installationsvy på Wetterling Gallery.

Foto: Jean-Baptiste Béranger Bild 3 av 3

Falukorvarna. Ständigt dessa falukorvar. Ingen annan konstnär har använt sig av denna så urtypiskt svenska korv, lanserad redan i början av 1800-talet, som Peter Johansson.

Den fanns med redan från början, när han som avgångselev på Konsthögskolan ställde ut på Galleri Mejan 1992. På den tid då galleriet låg på Fredsgatan.

Annons
Annons
Annons