Annons

SirKlassiskt om klassperspektiv

Den förmögne affärsmannen Ashwin (Vivek Gomber) passas upp av den unga Ratna (Ahmareen Anjum). Och snart uppstår tycke.
Den förmögne affärsmannen Ashwin (Vivek Gomber) passas upp av den unga Ratna (Ahmareen Anjum). Och snart uppstår tycke. Foto: Inkpot Films

Få saker överraskar i detta indiska kärleksdrama med klassperspektiv och förhinder. Men trots konventionerna förmår regissören ändå skapa tillräckligt mycket energi för att det ska kännas genom bioduken.

Under strecket
Publicerad

Det krävs bara titeln och en tidig scen i filmen för att veta hur det indiska dramat ”Sir” ska utvecklas. Unga Ratna från en fattig by på landet har återvänt till det mondäna Mumbai för att tjäna hemma hos Ashwin, en förmögen ung man som nyss fått sitt bröllop inställt, sannolikt på grund av en pikant händelse i det förflutna. I denna scen har han somnat i soffan, med en bättre flaska whisky på bordet; försiktigt omsluter hon honom i ett täcke.

Utan vidare förhandsinformation eller föreställningskraft inser vi att känslorna kommer att komma. Strax därpå sitter han uppgiven vid havet, lyckas inte ens tända en cigarett. Den manliga oförmågan ska snart mildras i sällskap med den kvinnliga välviljan. I detta är ”Sir” ett högst klassiskt drama, en kärlekshistoria med förhinder. Redan i sin debutfilm var regissören Rohena Gera upptagen av äktenskapsångest och jakten på den rätta, fast då i dokumentär form.

Filmen ”Sir” är en berättelse om passion i mer traditionell bemärkelse.

Foto: Inkpot Films Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons