Annons
Krönika

Lars Ring:Klassiker i ny skepnad dominerar teaterhösten

Kicki Bramberg och Johan Ulveson spexade lite kring Ionescos ”Stolarna” vid Dramatens höstpresentation.
Kicki Bramberg och Johan Ulveson spexade lite kring Ionescos ”Stolarna” vid Dramatens höstpresentation. Foto: Janerik Henriksson/TT
Publicerad

Klassiker – originalversion eller omstöpta, eller försedda med nyskrivna epiloger – det är den dominerande trenden på Stockholms två största teatrar under hösten 2018. Under samma vecka har Kulturhuset Stadsteatern och Dramaten presenterat sina höstpremiärer. Mest tydligt är ansamlingen av klassiker: ända från det gamla Grekland, över elisabetansk tid och 1800-tal till den absurda eran från 1950-talet. Lägg därtill Bergmanfestivalen på Dramaten under hösten, och listan på verk från en etablerad kanon blir komplett. Dåtid är ett säkert kort.

Om den svenska teaterscenen under några år ägnat sig åt att dekonstruera klassiska teatertexter, har man nu kommit till en period då man istället antingen spelar nyskriva fortsättningar på kända verk eller lika nyskrivna fria tolkningar av dessa. Till den först kategorin hör ”Ett dockhem 2” av amerikanen Lucas Hnath, spelad på Broadway förra året. Till den andra kategorin hör Goethes ”Faust” som blir helt och hållet till en annan pjäs, men med samma tema – av den Thaliaprisbelönta duon Jens Ohlin/Hannes Meidal. Möjligen kan också ”Snövit för vuxna” hänföras till denna sort, en omtolkning av bröderna Grimm som Staffan Valdemar Holm själv skriver och regisserar.

Annons
Annons
Annons