Annons

Klarna: Onödiga och otydliga avgifter ska bort

”Det är oroväckande att så många konsumenter inte förstår vad deras krediter kostar och att kreditbranschen utnyttjar det,” säger David Fock, global produktchef på Klarna.
”Det är oroväckande att så många konsumenter inte förstår vad deras krediter kostar och att kreditbranschen utnyttjar det,” säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Tycker du det är svårt att förstå vad ett köp på delbetalning egentligen kommer kosta? Du är inte ensam – otydliga avgifter gör det krångligt att få grepp om vad slutkostnaden för en kredit egentligen blir. Därför tar Klarna bort alla administrations- och startavgifter.

– Tydlighet måste vara en grundbult i kreditbranschen, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Det kan vara lockande att ta ett efterlängtat köp på delbetalning – särskilt när den angivna räntan är nära noll. Men trots att du försökt lusläsa avtalet dimper det ändå ner en räkning med startavgift, månadsavgift och administrationsavgift.

De många avgifterna gör det svårt att förutse vad köpet faktiskt till slut kommer att kosta, och den effektiva räntan blir avsevärt högre än den aviserade räntan. Som ett led i att erbjuda hållbara kreditalternativ inom e-handeln kommer nu Klarnas konsumenter vid delbetalning bara att betala en förutbestämd ränta. Dessutom tas dröjsmålsräntan vid sena betalningar bort.

– Den här förändringen gör att vår delbetalningsprodukt skiljer sig från andra på marknaden, men vi hoppas att andra aktörer följer efter och att transparenta och hållbara krediter blir standard. Det är oroväckande att så många konsumenter inte förstår vad deras krediter kostar och att kreditbranschen utnyttjar det, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Begreppen förvirrar många

I en undersökning genomförd av YouGov på uppdrag av Klarna framkommer att många svenskar som handlar på kredit gör det utan att veta vad köpets totala kostnad kommer bli. Undersökningen visar bland annat att:

● 51 procent inte förstår skillnaden mellan nominell ränta och effektiv ränta.

● 31 procent uppgav att de inte förstod vad den totala kostnaden skulle bli när de handlade på kredit för första gången.

Inga avgifter tillkommer

Genom att slopa start- och administrationsavgifter och ta bort dröjsmålsräntan kommer den som tar en kredit för ett köp hos en Klarna-ansluten handlare bara att behöva betala en rak och förutbestämd ränta på det lånade beloppet. Den effektiva räntan och den totala kostnaden blir tydlig direkt vid köptillfället och inga oväntade kostnader eller avgifter tillkommer.

– Konsumenter upplever det ofta som otydligt vad det egentligen kostar när man väljer att betala för sitt köp över tid, vilket varken är rätt eller transparent. Klarna vill sätta en ny standard i branschen och gör därför om våra delbetalningar så att konsumenten bara behöver förhålla sig till räntan, och slipper de otydliga och ibland omotiverade avgifterna, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Annons
Detta är en annons från Klarna, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.