Vinnarlärarna: Så blir du Sveriges bästa lärare

Låt eleverna delta i undervisningen och ta hjälp av dina kollegor.

Vinnarna av utmärkelsen årets lärare, Elisabeth Ennerberg och Vedran Maras, ger sina tips för att bli landets bästa lärare.

En lågstadieelev i årskurs 2 i Sofia skola skriver på ett papper med en penna.

Foto: Jessica Gow / TT Bild 1 av 1

Bild 1 av 5

Var välplanerad och uppdaterad

En lågstadieelev i årskurs 2 i Sofia skola skriver på ett papper med en penna.
En lågstadieelev i årskurs 2 i Sofia skola skriver på ett papper med en penna. Foto: Jessica Gow / TT

Att ha en bra planering för sina kurser och lektioner är viktigt för att vara en bra lärare, inte minst för att ha en stabil grund att kunna improvisera utifrån.

– Jag tror också att man måste vara nördig i sina ämnen och hålla sig uppdaterad. Eftersom mina ämnen är svenska och engelska så läser jag själv mycket, även forskning, och använder det för att kunna utveckla min undervisning, säger Vedran Maras.

Elever och lärare i klassrum.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1

Bild 2 av 5

Skapa förtroende

Elever och lärare i klassrum.
Elever och lärare i klassrum. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Vinnarlärarna understryker vikten av att skapa relationer med eleverna och att de känner förtroende för en. Det är inget som går att trolla fram, men ett viktigt steg är att lyssna på eleverna, inte bara i klassrummet, utan även utanför, menar de.

En tillåtande stämning i klassrummet är också viktigt, menar Elisabeth Ennerberg.

– Om man som lärare är avslappnad, så blir eleverna också det. Eleverna måste våga ställa "dumma" frågor och känna att det inte är så farligt att göra bort sig. Då är det bra om man själv tycker att det är okej att göra bort sig ibland, säger hon.

Digital matteundervisning hos klass 7e på Mälarhöjdens skola där eleverna räknar med hjälp av appar och digitala spel på ipads och smarta telefoner.

Foto: Fredrik Sandberg/TT Bild 1 av 1

Bild 3 av 5

Variera undervisningen

Digital matteundervisning hos klass 7e på Mälarhöjdens skola där eleverna räknar med hjälp av appar och digitala spel på ipads och smarta telefoner.
Digital matteundervisning hos klass 7e på Mälarhöjdens skola där eleverna räknar med hjälp av appar och digitala spel på ipads och smarta telefoner. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Att variera undervisningen är viktigt, för elevernas skull, men även för dig som lärare. Att göra samma sak om och om igen blir snabbt tråkigt både för dig och eleverna.

– Vi har en grund i de kunskapskrav som ska uppnås, men det finns oändliga sätt att uppnå dem på som kan väcka elevernas intresse på nytt, säger Vedran Maras.

En lärare undervisar en klass med högstadieelever (årskurs 8) i Sofia skola.

Foto: Jessica Gow / TT Bild 1 av 1

Bild 4 av 5

Låt eleverna delta

En lärare undervisar en klass med högstadieelever (årskurs 8) i Sofia skola.
En lärare undervisar en klass med högstadieelever (årskurs 8) i Sofia skola. Foto: Jessica Gow / TT

När eleverna själva får delta i planering och utvärdering av kurser och uppgifter blir de mer engagerade, säger Vedran Maras. I sina klasser går han ofta igenom kursmål och kursmoment tillsammans med eleverna, och tar sedan fram en plan utifrån vad de tycker.

– Både klasser och elever kan ju vara väldigt olika, och det är inte säkert att allt funkar för alla. Då får man prova sig fram och lyssna på eleverna, de är ofta väldigt insiktsfulla när det kommer till vad de tycker är bra undervisning, säger Vedran Maras.

Elevskåp i en korridor.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 1

Bild 5 av 5

Ta hjälp av kollegorna

Elevskåp i en korridor.
Elevskåp i en korridor. Foto: Pontus Lundahl/TT

Dina kollegor, oavsett om de har jobbat länge eller inte, sitter på mycket kompetens – ta hjälp av dem! De kanske har haft liknande kurser eller mött utmaningar som du står inför, och kan bidra med både lösningar och inspiration.

– Ta så mycket stöd som möjligt från dina kollegor, det finns så mycket kunskap och engagemang att få ut av att samarbeta, säger Elisabeth Ennerberg.

Annons
Annons
X
Annons
X