OrlandoKläd- och könsbyten i lekfull ”Orlando”

Léonie Vincent spelar Orlando i Scenkonst Sörmlands uppsättning.
Léonie Vincent spelar Orlando i Scenkonst Sörmlands uppsättning. Foto: Gustav Ågerstrand

Könsroller är lika utbytbara som kläder – det förstod Virginia Woolf redan 1920 och skrev den suggestiva och radikala romanen ”Orlando”. Scenkonst Sörmland spelar nu en lekfull och rapp dekonstruktion av boken.

Under strecket
Publicerad
Scen ur ”Orlando”.

Scen ur ”Orlando”.

Foto: Gustav Ågerstrand
Annons

Orlando är pojken som blir flicka som blir kvinna – och till sist rymmer alla dessa gestalter, en oändlig möjlighet av uttryck, insikter och begär. Virginia Woolf skrev sin roman redan 1928 som en mycket radikal kritik mot stela könsroller och konventioner. Hon låter sin huvudroll leva genom århundraden, pröva det androgynt elisabetanska, Österlandet, pastoral romantik och korsetterna under 1800-talet. Orlando får skava mot olika epoker och synen på manligt och kvinnligt. Woolf låter sin huvudroll förstå hur man berikar sitt liv genom att våga vägra genusbunden konformitet.

Regionteatern Scenkonst Sörmland spelar nu en dramatisering av "Orlando" gjord av amerikanskan Sarah Ruhl. Iscensättningen ges först på sommarscenen inuti ladugårdslängorna på vackra Nynäs slott och ska sedan gå på turné. Fem aktörer och flöjtisten Åsa Karlberg hoppar mellan åldrar och ursprung: en lösmustasch här, en drottningkrona där – och vips, med en gest blir det könsbundna bara en momentan tillflyktsort.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons