Annons

Kinesisk shoppinghögtid störst i världen

En maskot för den Alibaba-ägda e-handelssajten Tmall gör reklam för "11.11", även känd som singeldagen, i Peking.
En maskot för den Alibaba-ägda e-handelssajten Tmall gör reklam för "11.11", även känd som singeldagen, i Peking. Foto: Ng Han Guan/AP/TT

Den i Sverige relativt okända shoppinghögtiden "singeldagen", som infaller på söndagen, har tagit Kina med storm och blivit världens största köpdag.

I fjol drog den kinesiska e-handelsjätten Alibaba motsvarande ungefär tio miljarder kronor under reans första minuter.

TT
Publicerad

Fars dag och mors dag – högtidsdagar som uppmanar till shopping, och som åtföljs av reor och kampanjer i butikerna. Och ovanpå det, Alla hjärtans dag och Black Friday.

Aldrig omsätts dock mer shoppingpengar än under den kinesiska "singeldagen", på kinesiska guanggun jie och internationellt känd som Singles Day. Tanken är att singlar ska unna sig lite extra, och datumet har de senaste åren vuxit till att bli världens mest lönsamma handelsdag.

Annons
Annons
Annons
Annons