Annons
Kommentar

Johan Myrsten:Kinesiskt förvärvståg växlar upp tempot

När Geely med Li Shufu i spetsen lade beslag på Volvo Cars 2010 var det en sensation. Kinesiska förvärv av globala varumärken var då ovanligt. Köpet av den svenska biltillverkaren blev därför en världsnyhet, och Li själv framstod som en smått gåtfull företagsledare som väckte frågor och undran.

Under strecket
Publicerad

Li Shufu och Mikael Damberg (S).

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1

Li Shufu och Mikael Damberg (S).

Foto: Lars Pehrson Bild 1 av 1
Li Shufu och Mikael Damberg (S).
Li Shufu och Mikael Damberg (S). Foto: Lars Pehrson

Visst hade kinesiska investerare tagit över en del andra välkända verksamheter ute i världen redan före Volvo-köpet, med Lenovos köp av IBM:s persondatordivision 2004 som ett paradexempel. Och i Afrika, Latinamerika och stora delar av Asien har den kinesiska investeringsoffensiven pågått i åtskilliga år, länge främst inriktad på att säkra råvarutillgångar och bygga infrastruktur.

Annons
Annons
Annons