Annons
X
Annons
X

Kinesisk jätte utmanar Spotify

Den kinesiska internetjätten Tencent bygger ut sin tjänst för strömning av musik i Asien och skärper därmed konkurrensen mot mer etablerade bolag på området, som Apple och Spotify.

Av Direkt
Foto: Mark Schiefelbein/AP

Shenzenbaserade Tencent, som är världens största förläggare av tv- och dataspel, utökar räckvidden för sin musikströmningstjänst Joox i Sydostasien och undersöker möjligheten att gå in på den indiska marknaden.

– Vi försöker hitta på nya saker att göra som fortfarande är inom underhållning och då fann vi musiken. Musik är universellt. Din telefon är ett nav för underhållning och underhållning handlar bara om tre saker: filmer, spel och musik, sade Poshu Yeung, vice vd för Tencents internationella verksamhet, till Wall Street Journal.

Tencent blev störst på strömning av musik i Kina genom köpet av China Music i juli och nu vill bolaget ta vara på den växande efterfrågan på den asiatiska marknaden. Antalet användare av musikströmningstjänster i Hongkong, Singapore, Malaysia, Thailand, Filippinerna och Indonesien väntas nå 87 miljoner år 2020, en kraftig ökning från 47 miljoner i fjol, enligt prognoser från McKinsey. Strömning av musik är numera skivindustrins snabbast växande intäktskälla.

Annons
X

Tencents verksamhet inom musikströmning har ännu inte blivit lönsam, enligt bolaget, som får intäkter från att sälja reklamplatser till kända varumärken som Adidas, Dior, Chanel, Samsung och Oppo.

Tencent äger 5 procent i svenska spelutvecklaren Paradox och nyligen träffades ett avtal mellan bolagen om lansering av Paradoxspel i Kina.

Annons
Annons
X
Foto: Mark Schiefelbein/AP Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X