Annons

Kineser i gräl om Saabs guldklimp

Rättigheterna till Saabs Phoenix-teknologi klassas som guldet i Saabs konkursbo. Både kinesiska Youngman och den nya ägaren Nevs hävdar sin rätt till plattformen.

Publicerad
I mars 2011 visade Saab det första smakprovet av vad som ska bli nya 9-3 i form av konceptbilen Phoenix. Den var en extremare sportbil, men Saabs chefdesigner Jason Castriota betonade då att fronten skulle bli mycket lik produktionsbilen, vilket stämmer med bilden.
Likheter med konceptbilen finns även med de rundade linjerna över de bakre hjulhusen.
I mars 2011 visade Saab det första smakprovet av vad som ska bli nya 9-3 i form av konceptbilen Phoenix. Den var en extremare sportbil, men Saabs chefdesigner Jason Castriota betonade då att fronten skulle bli mycket lik produktionsbilen, vilket stämmer med bilden. Likheter med konceptbilen finns även med de rundade linjerna över de bakre hjulhusen. Foto: MARTIAL TREZZINI/AP

En prototyp av Saab Phoenix finns på bilmuseet i Trollhättan. Plattformen klassades som den mest värdefulla i Saabs konkursbo, men efter att en ny ägare presenterats går åsikterna isär om vem som egentligen har rätt till teknologin.

I mars 2011 visade Saab det första smakprovet av vad som ska bli nya 9-3 i form av konceptbilen Phoenix. Den var en extremare sportbil, men Saabs chefdesigner Jason Castriota betonade då att fronten skulle bli mycket lik produktionsbilen, vilket stämmer med bilden. Likheter med konceptbilen finns även med de rundade linjerna över de bakre hjulhusen.

Foto: MARTIAL TREZZINI/AP Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons
Annons