Krönika

Ola Wong:Kinas propagandagala sågs av 690 miljoner

Ola Wong
Under strecket
Publicerad
Annons

Man kan hävda att den kinesiska nyårsgalan som sändes förra veckan är världens viktigaste pop-kulturella fenomen. Den hade 690 miljoner tittare, att jämföra med Oscars-galan som drog 37 miljoner tittare. För det kinesiska folket spelar Nyårsgalan samma roll som Kalle på Julafton och Melodifestivalen ihop. Men medan Oscar är Hollywoods glittrande spegel mot världen, så formar och producerar statliga CCTV genom Nyårsgalan en politisk självbild för den kinesiska nationen. Genom nära fem timmars sjungande, dansande och sketchande iscensätts den kulturella normen hur 1,3 miljarder kineser bör vara: vilka värderingar är aktuella för folket, vad som ska lyftas fram, och vad som ska drivas med – Sydnordliga vattenavledningen fick en hyllningssång, korrumperande kvinnor som tar sängvägen blev utskrattade.

För alla som missat att kommunistpartiet håller på att bygga en liten personkult kring Xi Jinping så var hyllningssången ”Ger dig (mitt) hjärta” en väckarklocka.

Annons
Annons
Annons