Annons

Kinas nät för höghastighetståg växer

I dag på annandagen invigdes världens längsta järnväg för höghastighetståg i Kina. Den 230 mil långa resan mellan Peking och Kanton ska nu avverkas på åtta timmar, jämfört med tidigare restid på 22 timmar.

Under strecket
Publicerad

Tågvärdinnor visar upp en kupé i ett av de nya höghastighetstågen.

Foto: REUTERS Bild 1 av 5

Genomsnittsfarten för Kinas nya tåg beräknas till 300 kilometer i timmen.

Foto: REUTERS Bild 2 av 5

Den 230 mil långa resan mellan Peking och Guangzhou ska nu kunna avverkas på åtta timmar, jämfört med tidigare restid på 22 timmar.

Foto: AP Bild 3 av 5

Världens längsta bana för höghastighetståg invigdes i Kina på onsdagen.

Foto: REUTERS Bild 4 av 5

Kinas nätverk för höghastighetståg började tas i bruk 2007 och omfattande i slutet av 2010 över 835 mil räls. Enligt planerna ska det byggas ut till 1 600 mil till 2020.

Foto: AP Bild 5 av 5

Invigningen av världens längsta järnväg för snabbtåg sammanfaller med årsdagen för Mao Zedungs födelsedag 26 december 1893, och är ytterligare en etapp på den hastiga utbyggnaden av höghastighetsbanor i Kina. Redan för två år hade Kina 835 mil höghastighetsbanor. 2020 räknar Kina med att ha 1 600 mil sådan räls.

Från Kanton fanns redan snabbtåg till Zhengzhou, men dagens invigning markerar att även den sista delsträckan till Peking är klar, något som direktsändes av China Central Television. Men den franska nyhetsbyrån AFP påminner om att Kinas extrema utbyggnadstakt inte bara kantas av framgångar. Förra sommaren körde två höghastighetståg in i varandra med 40 dödsoffer och 200 skadade som följd. En amatörfilm som spreds på nätet visade hur kolliderade vagnar drogs ner i en grop. En annan amatörfilm uppgavs visa hur kroppar ramlade ut ur vraket av en vagn som behövde vältas ner från en viadukt. En utredning konstaterade senare ”konstruktionsfel” i signalsystemet. Bland annat bestraffades 54 tjänstemän vid Kinas järnvägsmyndighet, inklusive en tidigare järnvägsminister.

Annons
Annons
Annons